Kjøpsbetingelser



Betingelser

Generelt

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett.

Salg til forbrukere er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven og angrerettsloven.

Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.

Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

Partene

Selger

Firmanavn: HHF AS 
Kontaktadresse: Tollbugata 12, 3044 Drammen
E-post: post@tekfreak.no
Telefon: 31 41 31 51
Organisasjonsnr.: 916 520 506

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift om ikke kjøper velger å vise priser uten mva eller er registrert som bruker fra et land utenfor Norge. Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. (Vareleveranser til utlandet, Svalbard eller Jan Mayen skal selges uten tillegg av merverdiavgift.)

Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

Ordrebekreftelse

Du mottar en ordrebekreftelse på e-post umiddelbart etter at kjøpet er gjennomført. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen.

Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling. Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.

Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse.

Levering m.v.

Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen eller e-post som følger med ordrebekreftelse, skal selgeren levere varen til kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Skal selgeren sørge for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

Angrerett

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettsskjema er mottatt.

Mottar kjøperen angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år.

Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.

Kjøperen skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding etter angreretten ble gitt, sende varene tilbake, eller overlevere dem til selgeren dersom selgeren ikke har tilbudt seg å hente varene.

Dersom kjøperen uttrykkelig har valgt en annen type levering enn standardleveringen som selgeren tilbød, skal selgeren likevel ikke betale tilleggskostnadene dette medførte.

Tilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest 14 dager fra da selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt med kjøperen, skal tilbakebetalingen skje ved bruk av samme betalingsmiddel som kjøperen benyttet. Kjøperen skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.

Selgeren kan holde tilbakebetalingen tilbake til varene er mottatt, eller til kjøperen har lagt frem dokumentasjon på at varene er sendt tilbake. Dette gjelder ikke når selgeren har tilbudt seg å hente varene.

Kjøperen må bære kostnadene ved å returnere varene dersom angreretten brukes.

Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Selgeren kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av kjøperens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon.

Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig. Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt.

Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt om "Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse”.

Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år. Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende kravdirekte til kredittyter (kredittkortselskapet). Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).

Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikkekan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt om "Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse”.

Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreveavtalen hevet og erstatning fra selgeren.

Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller om levering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.

Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.

Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt "Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse”. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.

Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. • Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.

Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr 500,- + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt "Kjøperens rettigheter ved forsinkelse" og "Kjøperens rettigheter ved mangel".

Personopplysninger

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.

Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gikjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning.

Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

Cookies

Vår nettbutikk inneholder såkalte cookies. Du kan se deg rundt i Internettbutikken uten cookies, men du kan ikke handle. Vi bruker cookies for å håndtere innholdet i din handlekurv. Det er en tekstfil som lagres på din datamaskin. Vi lagrer også informasjon om du har valgt å se kategorisidene med eller uten bilder.Dersom din webleser eller brannmur er innstilt til å hindre lagring av cookies kan nettsiden slutte å fungere eller du kan få problemer med å gjennomføre et salg.

Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådetfremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. 13) Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.

13) Se lov av 01. mars 2017 Lov om Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven).

Trygghetsgaranti

1. Hvilket produkt omfattes av Trygghetsavtale? Forsikringen kan kun tegnes samtidig med kjøp av et produkt i et av våre utsalgssteder, og gjelder kun for det produktet som merkes som forsikret på kjøpskvitteringen (forsikringsbeviset). Forsikringen gjelder også for det standard tilbehøret som følger med produktet og som inngår i originalpakningen. Forsikringspremien fremgår av kjøpskvitteringen. Med standard tilbehør menes det utstyret som er nødvendig for å kunne bruke eller styre/kontrollere produktet fullt ut, f eks fjernkontroll, lader eller lignende. Forsikringen gjelder dog ikke for produkter som under en begrenset/spesiell periode følger med i det forsikrede produktets originalpakning i forbindelse med kampanje eller annet tilbud.

2. Hvem Trygghetsavtale gjelder for: Trygghetsavtale gjelder for den opprinnelige kjøperen og eieren av gjenstanden, eller for en annen person som senere har ervervet den forsikrede gjenstanden på lovlig måte. Forsikringstakeren er innforstått med at kommunikasjon kan skje via de kontaktalternativene som forsikringstakeren har tillatt ved å oppgi dem ved tegning av forsikringen: e-post, sms eller brev.

3. Hvor gjelder Trygghetsavtale? Trygghetsavtale gjelder i hele verden. Erstatningen gis i det landet produktet er kjøpt.

4. Når gjelder Trygghetsavtale? Forsikringen gjelder fra tegningsdato, det vil si så snart forsikringstakeren har betalt premien.

5. Trygghetsavtale omfatter: Trygghetsavtale omfatter nedenstående skadehendelser på forsikret produkt, med de unntak som angis i punkt 6 nedenfor: 
5.1 Skade på grunn av en sviktende funksjon som oppstår etter en plutselig, ytre fysisk hendelse som er knyttet til et bestemt skadetidspunkt og hendelseforløp som ikke omfattes av produktgarantien eller selgerens/ produsentens ansvar for feil i henhold til forbrukerkjøpsloven. Ved slike skader skal produktet innleveres til butikk eller reparatør. 
5.2 Tap av produktet som følge av brann eller ved tyveri gjennom innbrudd din bolig, din feriebolig eller ditt kontor. 
5.3 Skader på innholdet i kjøleskap, fryseboks, vaskemaskin og tørketrommel som skyldes en skade på det forsikrede produktet, se punkt 5.1, og som inntreffer innen tolv måneder fra produktets kjøpsdato. Maksimalt erstatningsbeløp er kr 2000.

6. Unntak Erstatning gis ikke ved:

6.1 Skade som ikke påvirker varens brukbarhet, for eksempel riper, rust, mugg og sprekker. Skade som består i eller kommer av slitasje, bruk, aldring, forandring i farge, form eller belegg. 
6.2 Forbruksmateriell som for eksempel batterier, lamper, film, skrivehode eller blekkpatroner. 
6.3 Skader forårsaket av det forsikrede objektet (følgeskader) utover de skader som angis i punkt 5.3. For eksempel at parketten skades når TV-en faller i golvet. 
6.4 Kostnader til demontering og/ eller montering av utstyr i forbindelse med skaden. 
6.5 Skade på programvare og spill, samt skade forårsaket av datavirus eller feil i programvaren eller sviktende funksjon som følge av en slik feil. 
6.6 Skade på plasma- og LCDskjermer som innebærer at bildepunkter slukner, eller skader av type at bildet har ”brent seg fast”. 
6.7 Tap av produkt forårsaket av annet enn brann eller innbrudd i boligen din, ferieboligen din eller kontoret ditt, se punkt 7. 
6.8 Kunden må betale merkostnader som er forbundet med at sikrede uten rimelig grunn bruker et annet verksted enn det forsikringsgiveren anbefaler.

7. Definisjoner Med bolig menes ditt boareal i fast permanent bygning hvor du er registrert i folkeregisteret og er bofast. Med din feriebolig menes fast permanent bygning som du eier, eller fast permanent bygning som du leier under en periode av minst tre sammenhengende uker ved skadetilfellet. Med feriebolig menes ikke hotell, pensjonat, bungalow eller lignende boligformer med korte leieforhold. Med kontor menes kontorlignende arbeidsplass i fast permanent bygning hvor du har ditt ordinære arbeid. Med kontor menes ikke steder hvor allmennheten har tilgang, som for eksempel offentlige steder som butikker, biblioteker, utstillingslokaler, og heller ikke omkledningsrom, klasserom, kantiner osv. Med fast permanent bygning menes hus eller hytte på permanent, fast fundament. For eksempel omfattes ikke noen form for bil, campingvogn, brakke, skur, eller noen form for båt, lekter eller flåte.

8. Egenandel Egenandelen for iPhone og medfølgende tilbehør er 499 eks mva. Egenandelen for andre mobiltelefoner, medfølgende tilbehør og GPS klokker er 299 eks mva. Det er ingen egenandel for andre produkter.

9. Sikkerhetsforskrifter Du skal følge retningslinjene i produktets bruksanvisning. Du skal sørge for at produktet fraktes med et egnet transportmiddel og følge de anvisninger som er gitt for transport av produktet i bruksanvisningen. Ved transport skal produktet ha emballasje som er egnet til å forhindre skade. Når du går fra produktet i boligen din, ferieboligen din eller kontoret ditt skal du sørge for at alle ytterdører og alle vinduer som kan åpnes, og befinner seg lavere enn fire meter over bakkenivå, er forsvarlig låst og haspet. Ikke i noen av disse tilfellene må nøkkelen etterlates i låsen. Reduksjon eller bortfall av erstatning Hvis det inntreffer forsikringstilfeller som skyldes at en sikkerhetsforskrift er overtrådt, avgjøres det under hensyn til skyldgraden, skadeforløpet og forholdene ellers om selskapet skal betale noe og i tilfelle hvor mye. Se forsikringsavtaleloven § 4-8. Ved alvorlig forsømmelse kan erstatningen falle bort i sin helhet.

10 Grov uaktsomhet og forsett Det forsikrede produktet skal behandles og oppbevares med normal aktsomhet, slik at skade så langt som mulig forhindres. Eksempelvis må produktet ikke brukes i områder der risikoen for skade er åpenbar. For skade fremkalt ved grov uaktsomhet eller forsett gjelder forsikringsavtalelovens § 4-9 og § 4-10.

11. Erstatningsbestemmelser Ved erstatningsberettiget skade gis erstatning for reparasjonskostnadene, dog høyest opp til produktets gjenanskaffelsesverdi på skadetidspunktet. Kan ikke reparasjon utføres på produktet, gis om mulig erstatning i form av et identiskt produkt eller, om ikke et slikt produkt kan fremskaffes, et produkt med i det vesentlige tilsvarende spesifikasjoner som det skadede produktet. I de tilfeller det ikke finnes et produkt med i det vesentlige tilsvarende spesifikasjoner i kjøpestedets sortiment gis erstatning i form av gavekort til en verdi av det forsikrede produktets kjøpspris. Forsikringsgiveren avgjør når produktet skal repareres, erstattes med et nytt produkt eller erstattes med gavekort. Ved erstatning av nytt produkt, føres gjenstående forsikringstid over på det nye produktet. Erstatning foretas i samme land som produktet er kjøpt. Det gjøres ikke fradrag for verdireduksjon på grunn av alder og bruk. Det gis ikke kontanterstatning. Hjemmeservice innen 50 km fra serviceverkstedet betraktes som rimelig reparasjonskostnad, hvis det på grunn av produktets størrelse er urimelig at forsikringstakeren selv skal transportere varen til serviceverkstedet. Det betraktes som rimelig med hjemmeservice om produktet veier mer enn 20 kg eller om en TV har en skjermstørrelse på mer enn 32 tommer. Forsikringsselskapet avgjør i hvilke tilfeller hjemmeservice aksepteres. Kontakt derfor alltid forsikringsselskapet, slik at vi kan avgjøre om du har rett til hjemmeservice og utpeke et hensiktsmessig servicefirma.

12. Forsikringstid Forsikringen løper fra tegningsdato, se punkt 4, og opphører uten varsel ved utløpet av avtalt forsikringstid. Avtalt forsikringstid fremkommer av kjøpskvitteringen. Forsikringsavtaleloven § 3-2 er fraveket. Forsikringstakeren har likevel rett til å si opp forsikringen hvert forsikringsår. Forsikringsåret starter på tegningsdagen, og oppsigelsen må varsles selskapet innen forsikringsårets utløp. Opphører forsikringen i forsikringstiden skal forsikringstakeren godskrives resterende premie. Se forsikringsavtaleloven § 3-9. Enkelte produktgrupper, som f.eks mobilforsikringen, kan også betales månedlig. Mobilforsikringen forlenges da en måned av gangen, i maksimalt tre år, så fremt den ikke sies opp av deg før dette. Forsikringen kan alltid sies opp i løpet av de første 30 dagene, regnet fra tegningsdatoen, med full returrett av den innbetalte premien. Oppsigelse i løpet av de første 30 dagene skal alltid gjøres i den butikken hvor du kjøpte forsikringen. Dessuten kan forsikringen sies opp hvis forsikrings-behovet faller bort, det foreligger andre særlig grunner eller for flytting av forsikringen til et annet selskap, se forsikringsavtaleloven § 3-6.

13. Premiebetaling Premien skal betales på forskudd, og senest ved utlevering av gjenstanden. For enkelte produktgrupper kan du også velge å betale med månedlige trekk fra ditt bankkort*. Betaler du med månedlige trekk fra ditt bankkort må du passe på å ha dekning på kontoen senest dagen før utgangen av hver betalingsperiode. Dersom du ikke har dekning på kontoen, eller lar være å oppdatere kortnummer som har løpt ut, sies forsikringen opp etter påminnelse fra oss. Forsikringsgiveren har rett til å justere forsikringspremien i forbindelse med fornyelse av forsikringen. I så fall informeres du før den nye prisen trer i kraft.

14. Ved skade Ved skade må du uten ugrunnet opphold melde fra til skadesenteret på www.Lnea.no eller via telefon 47 24 74 41. For å kunne erstatte skade ved sviktende funksjon, skal produktet innleveres til butikk eller reparatør, unntatt ved tap som følge av brann/tyveri. Forsikringstakeren må betale for alle ekstra kostnader som oppstår som en følge av at han/hun uten rimelig grunn bruker et annet verksted enn det forsikringsgiveren anbefaler. Angående begrensninger og foreldelse, se punkt 15 nedenfor. Ved innbrudd må tyveriet meldes til politiet på det stedet der skaden har inntruffet. Anmeldelsen skal legges ved skademeldingen.

15. Alminnelige bestemmelser Hvis det er tegnet en annen forsikring som dekker den samme risikoen, kan sikrede velge hvilken forsikring han eller hun vil bruke, inntil sikrede har fått den erstatningen som han eller hun i alt har krav på. Hvis sikrede ved skadeoppgjøret bevisst gir uriktige eller ufullstendige opplysninger som sikrede vet eller må forstå kan føre til at sikrede får utbetalt en erstatning som han eller hun ikke har krav på, mister sikrede ethvert erstatningskrav mot selskapet etter denne og andre forsikrings-avtaler i anledning samme hendelse. Se forsikringsavtaleloven § 8-1. Har sikrede forsettlig fremkalt forsikringstilfellet, er selskapet ikke ansvarlig. Har sikrede grovt uaktsomt fremkalt forsikringstilfellet, kan selskapets ansvar settes ned eller falle helt bort. Se forsikringsavtaleloven § 4-9. Sikrede kan identifiseres med handlinger og unnlatelser fra sikredes ektefelle som bor sammen med sikrede, eller fra personer som sikrede lever sammen med i et fast etablert forhold. Identifikasjon innebærer at handlinger og unnlatelser fra andre vil få samme virkning for sikredes rettigheter som om de var foretatt av sikrede selv. Se forsikringsavtaleloven § 4-11. Sikrede skal i forbindelse med skademeldingen gi selskapet alle opplysninger av betydning for sakens behandling, slik som en utførlig beskrivelse av hva som har forårsaket skaden. Det gis ikke erstatning for skader som har oppstått i forbindelse med eller har omfang som kan knyttes til atomkjerneprosesser, krig, krigslignende hendelser, borgerkrig, revolusjon, terrorhandlinger, opptøyer eller opprør, konfiskering eller rekvirering, eller skader på forsikrede gjenstander som skyldes myndighetenes inngripen. Forsikringsgiveren er ikke ansvarlig for tap som skyldes at skadebehandlingen blir forsinket på grunn av hendelser som er nevnt i forrige avsnitt, eller på grunn av arbeidskonflikter. I den grad forsikringsgiveren har betalt erstatning i form av reparasjonskostnad eller gjennom et erstatningsprodukt, overtar forsikringsgiveren sikredes rett til å kreve erstatning fra den som er ansvarlig for skaden. Hvis sikrede etter at skaden har inntruffet, avstår fra sin rett til erstatning fra en annen ifølge kontrakt, garanti eller lignende, eller fra sin rett til å kreve erstatning, blir forsikringsgiverens erstatningsplikt tilsvarende redusert. Utbetalt forsikringserstatning må betales tilbake til forsikringsgiveren. Retten til erstatning bortfaller hvis kravet ikke er meldt innen 1 – ett – år etter at sikrede har fått kunnskap om de forholdene som begrunner kravet. Se forsikringsavtaleloven § 8-5. Sikredes krav mot forsikringsgiveren foreldes etter tre år. Fristen begynner å løpe ved utløpet av det kalenderåret forsikringstakeren fikk eller burde ha skaffet seg nødvendig kunnskap om det forholdet som begrunner kravet. Kravet foreldes likevel senest 10 år etter utløpet av det kalenderåret da forsikringstilfellet inntraff. Se forsikringsavtaleloven § 8-6. Avslår selskapet et krav om erstatning helt eller delvis, mister sikrede retten til erstatning, hvis ikke en sak er anlagt eller en nemndbehandling er krevd etter forsikringsavtaleloven § 8-5 innen 6 måneder etter at sikrede fikk skriftlig melding om avslaget.

16. Personopplysningsloven Personopplysningsloven sitt formål er å beskytte den enkelte mot at personvernet blir krenket gjennom behandling av personopplysninger. Personopplysninger som du oppgir til oss, registreres og behandles av Moderna Försäkringar slik at vi kan oppfylle våre forpliktelser i henhold til avtalen med deg som kunde. Vi benytter også personopplysningene som grunnlag for markedsføring, analyser, forretnings- og metodeutvikling samt risikohåndtering og statistikk. Personopplysninger kan bli utlevert til andre selskaper vi samarbeider med og andre selskap internt i konsernet. Vi selger ikke personopplysninger til selskap. Opplysninger kan bli utlevert til myndigheter hvor dette kan kreves med hjemmel i lov. Behandling av personopplysningene kommer til å skje under avtalens gyldighetstid og under eventuell utbetalings-periode. Noen av avtalens grunnleggende opplysninger kan komme til å bli behandlet også etter avtaleperiodens opphør. Ved enhver behandling av personopplysninger vil det utvises stor forsiktighet for å beskytte den enkeltes integritet.

17. Skaderegistrering Vi har, om ønskelig, rett til å registrere alle skader som rapporteres i forbindelse med denne forsikringen i forsikringsselskapenes sentrale skaderegister, FOSS. Registeret brukes bare i forbindelse med skadebehandling. 18. Forsikringsavtaleloven (FAL) For denne forsikringen gjelder for øvrig lov om forsikringsavtaler av 16. juni 1989 nr. 69 (FAL). Forsikringsavtalen er underlagt norsk lovgivning med unntak av personopplysningsloven. Hvis vi ikke har oppfylt våre forpliktelser i henhold til forsikringsavtalen, kan den personen avtalen gjelder, be om rettelse ved at vedkommende i brev til oss forklarer sin sak og ber om vår uttalelse. Du har også anledning til å få klager og tvister som gjelder forsikringen behandlet av: Kvalitetsavdelingen, S&C Corporations, Hystadveien 186a, 3209 Sandefjord Du kan også velge å fremme klagen for Finansklagenemnda, Postboks 53, Skøyen, 0212 Oslo. Det er også mulig å få sine rettigheter i henhold til forsikringsvilkårene prøvd gjennom å bringe saken inn for retten.